En ny leksak

Jag måste bara berätta om min nya leksak. Jag vet inte riktigt hur det började, men jag tror att det var att jag letade efter ett nytt ritprogram till min laptop. När jag läste på om olika program, så läste jag om flera av dessa att de var kompatibla med ritplattor. Jag blev så nyfiken att jag började läsa på om ritplattor, och upptäckte att de ju är helt fantastiska.

Vad är en ritplatta?

En ritplatta är en fristående platta som kopplas till datorn via USB. På den ritar användaren med en speciell penna. När pennan svävar ovanför ritplattan rör sig muspekaren och för att klicka är det bara att röra vid ritplattan med pennan. På så sätt går det att rita på datorn på ett mycket mer intuitivt sätt jämfört med att använda datormusen.
 
Bildkälla: Wacom

Ritplattor finns i olika storlekar och med olika tryckkänslighet. Priset skiljer också ganska mycket mellan de minsta och största, från cirka 800 till många tusenlappar för de modeller som används av proffs.

Wacom Intuos Draw

Jag bestämde mig för en Wacom Intuos Draw helt enkelt för att det var den billigaste. Ritytan är 152x95 mm, så det är ungefär som A5, så man får inte vara alltför yvig med händerna. Jag fick med programmet Artrage Lite, vilket har fungerat mycket bra. Att följa några Youtube filmer om hur man börjar använda ritplattan, har verkligen hjälpt mig att kolla igång. Jag har fortfarande mycket att lära mig, men med guider och Youtube går det framåt.
 

Slutsats

Jag älskar ju att måla och skissa, men jag visste ju inte hur jag skulle uppleva det här, det är ju så virtuellt. Det är ju något speciellt med att känslan när man blandar färg, eller känslan av att pennan mot pappret. Men jag kan verkligen rekommendera alla en ritplatta. Man behöver inte vara ett proffs för att ha kul med en platta, och det är inte en jättestor investering jämfört med vad man kan spendera på färg och målarduk. Dessutom kan man ta med sig sina verk var som helst, på ett USB-minne, vilket ju är helt fantastiskt.

Här kommer en liten bild som jag gjorde när jag bara lekte lite. 


Källa för teknisk information: Kjell & Company